Odpowiednia dieta sposobem na ochronę przed przeziębieniem!

2017-12-06
Odpowiednia dieta sposobem na ochronę przed przeziębieniem!

Miękki biały puch, magiczne kolorowe światełka, rodzinne wycieczki po prezenty i ciepłe śpiworki - zima potrafi być bardzo urokliwa. Jednak niskie temperatury, wychodzenie z ogrzewanych pomieszczeń bezpośrednio na mróz, przebywanie w skupiskach ludzi podczas świątecznych zakupów czy jarmarków bożonarodzeniowych naraża nas na liczne zarazki. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, iż w sezonie jesienno-zimowym często zmianie ulega nasza dieta. Utrudniony dostęp do świeżych owoców i warzyw sezonowych sprawia, iż zaniedbujemy organizm poprzez dostarczanie mu zbyt małej ilości witamin. Podatne w tym sezonie na przeziębienia i choroby są szczególnie dzieci, ponieważ ich odporność w znaczącym stopniu zależna jest od układu pokarmowego. Niezwykle ważnym jest, aby w tym okresie w szczególny sposób zadbać o to, by dieta dziecka spełniała przynajmniej kilka podstawowych wymagań.

O zróżnicowanych posiłkach i dostarczaniu w pokarmie wszystkich składników odżywczych należy pamiętać przez cały rok. Jednak w okresie jesienno-zimowym, kiedy przez niskie temperatury i zmienną pogodę nasze organizmy są szczególnie narażone na przeziębienia, warto dodatkowo wzbogacić posiłki o produkty, które zawierają jak największą ilość witamin.

Niemowlę najwięcej składników wzmacniających odporność znajdzie w mleku mamy. Wraz z upływem czasu, gdy rozbudowujemy dietę i wprowadzamy pokarmy stałe, ważne aby wartościowe składniki były dostarczane poprzez dobór odpowiedniego pożywienia.

Bardzo istotne w okresie kiedy nasz organizm narażony jest na wirusy staje się spożywanie warzyw i owoców – organizm do prawidłowego funkcjonowania powinien przyswoić aż pięć posiłków, w których skład wchodzą właśnie te produkty. Przy czym znacznie większą wartość dla prawidłowego rozwoju organizmu mają warzywa. Oprócz samych warzyw bardzo ważny element diety stanowi białko, które najlepiej dostarczać pod postacią chudego mięsa, ryb, jaj czy nabiału.

Aby organizm miał siłę bronić się przed infekcjami potrzebuje nie tylko wartościowych, ale także regularnych posiłków. Nie należy pomijać najistotniejszego posiłku, jakim jest śniadanie. Dobrze, jeśli w jego skład obok warzyw oraz nabiału będą także wchodziły węglowodany.

Obok dostarczania odpowiednich składników oraz dbaniu o regularne spożywanie posiłków ważne jest także dopilnowanie, aby posiłki były zróżnicowane. Z pewnością dostarczymy organizmowi wszystkich niezbędnych składników do wytwarzania przeciwciał i obrony przed infekcjami, jeśli zadbamy o to, by o stałych porach dnia dostarczać mu urozmaicone, bogate w witaminy i minerały dania.

Maluchy, w okresach buntu, potrafią odmawiać jedzenia zieleniny, tym samym powodując, że dostarczenie im wystarczającej ilości składników odżywczych staje się utrudnione. Błędem jest zmuszanie dziecka do jedzenia – sprawiamy wtedy, że nabiera ono jeszcze większej niechęci do konkretnych produktów. Sposobem, aby zachęcić dziecko do zjedzenia warzyw może stać się forma, w jakiej je podajemy. Czas posiłku powinien bowiem kojarzyć się z przyjemnością.

Kiedy rozszerzamy dietę opierającą się na mleku mamy i wprowadzamy do niej stałe pokarmy, warto skupić się także na tym, co sami spożywamy. Dziecko bacznie obserwuje rodziców podczas posiłków i chce ich naśladować – w ten sposób kształtują się nawyki żywieniowe. Sama obserwacja może nie wystarczyć i oprócz preferencji żywieniowych dzieci, istotna jest forma w jakiej posiłki są podawane. Warto także pamiętać, iż tak jak dorośli, dzieci mają swoje preferencje żywieniowe - ulubione smaki czy produkty, za którymi nie przepadają. Dobrze jest obserwować swoje dzieci i starać się poznawać ich upodobania tak, aby czas posiłku kojarzył im się pozytywnie.

Ważną kwestią jest także samodzielność dzieci podczas jedzenia. Oczywiście najmłodsi karmieni są przez rodziców, ale starsze dzieci uwielbiają radzić sobie same ze swoim obiadem. Warto pozwolić im na podejmowanie prób i naukę jedzenia własnymi rączkami. Nawet jeśli odbywa się to kosztem zużywania kilku śliniaczków dziennie. :)

Bardzo lubianą formą podania posiłku przez dzieci są wszelkiego rodzaju musy. Owoce, jogurty, warzywa, płatki owsiane podawane w wygodnych saszetkach mogą stanowić witaminową bombę podawaną podczas spaceru, zabawy na placu zabaw czy podczas przerwy w szkole, a także mogą stać się wygodnym sposobem na podanie warzywno-mięsnych miksów najmłodszym. 

Warto jednak, by musy te zawierały sprawdzone, wartościowe składki i były przygotowane z możliwie najświeższych produktów i pozbawione konserwantów. Najzdrowsze są sezonowe owoce i warzywa, jesienią i zimą możemy uzupełniać wartościowe składniki produktami dostępnymi w większości sklepów - jabłka, śliwki, gruszki, mandarynki, morele, brokuły, cukinie, dynie, a także mrożone owoce letnie (które m.in. zmieniają strukturę białka i np. latem niedozwolone dla alergików truskawki mogą być podstawą zimowej przekąski) – wszystko to stanowi źródło nieocenionych wartości oraz zawiera składniki, które korzystnie wpływają na naturalną barierę ochronną przed infekcjami.

Produktem, który warto polecić jako sposób na zdrowe, domowe musy i smoothies w wygodnych saszetkach jest zestaw Fill'n Squeeze. Naczynie pozwala na przygotowanie puree - warzywnego, owocowego, mięsnego obiadku, musu z dodatkiem kaszki, z dodatkiem płatków, na bazie jogurtu - wszystko, co tylko podpowie kulinarna wyobraźnia. Dodatkowo musy można podawać zarówno na ciepło jak i na zimno. Saszetki nadają się do mrożenia oraz przechowywania w lodówce, a także podgrzewania w mikrofalówce czy kąpieli wodnej. Po zjedzeniu musu saszetkę wystarczy umyć i jest gotowana do ponownego użycia. Nic prostszego!


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel